erekcjato z segregatora

tutaj przeprowadzane sa konkursy, publikacje konkursowe wklejamy tutaj
Awatar użytkownika
Boob
Posty: 1810
Rejestracja: 2008-04-24, 11:17
Lokalizacja: opolszczyzna
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: Boob »

Cześniak
w Zemście
 mawiał,
że najważniejszy jest szacunek
Mocium Panie

teraz
w pismach urzędowych
Cześniak
wzbija się wysoko niczym
orzeł
Mocium Panie


 tutejszy organ nie

będzie mógł odnieść 

się do Pańskiego pisma

Mocium Panie

artykuł 63 KPA
określa minimalne wymogi 

pisma do organu
Mocium Panie

tego wymogu Pan

nie dochował
z uwagi na brak 

własnoręcznego podpisu 

pod wniesionym pismem
Mocium Panie

w związku z tym

tutejszy organ

będzie mógł odnieść się 

do pisma przesłanego 

przez Pana
Mocium Panie

po złożeniu podpisu na 
przesłanym piśmie

Mocium Panie
lub przesłaniu pisma 
o takiej samej treści

opatrzonego Pana 
podpisem


Mocium Panie


































































































odpierdol się petencie
a tergo.
Awatar użytkownika
Boob
Posty: 1810
Rejestracja: 2008-04-24, 11:17
Lokalizacja: opolszczyzna
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: Boob »

sorry czytelnicy popełniłem dość istotny błąd. zbyt szybko pisałem.pozdrawiam
a tergo.
Awatar użytkownika
fobiak
Posty: 15401
Rejestracja: 2006-08-12, 07:01
Has thanked: 12 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: fobiak »

u hu hu hu hu...

Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań;
zasada minimalnego formalizmu]
§ 1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a
także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na
podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 2. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym
w przepisach szczególnych.
§ 3. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go
sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć
podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.
§ 3a. Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno:
1) być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych
danych w postaci elektronicznej;
2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań
według określonego wzoru;
3) zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.
§ 3b. Jeżeli podanie, o którym mowa w § 3a, nie zawiera adresu elektronicznego, organ administracji publicznej przyjmuje, że właściwym jest adres elektroniczny, z którego nadano podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego, a gdy wniesiono je w innej formie i zawiera ono żądanie, o którym
mowa w art. 391 § 1 pkt 2, doręczenie pism następuje na adres wskazany
52 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
zgodnie z § 2, przy czym w pierwszym piśmie poucza się o warunku podania
adresu elektronicznego w żądaniu doręczania pism środkami komunikacji
elektronicznej.
§ 4. Organ administracji publicznej jest obowiązany potwierdzić wniesienie
podania, jeżeli wnoszący tego zażąda. W przypadku wniesienia podania w
formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na
wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.
§ 5. Urzędowe poświadczenie odbioru podania wniesionego w formie dokumentu elektronicznego zawiera:
1) informację o tym, że pisma w sprawie będą doręczane za pomocą środków
komunikacji elektronicznej;
2) pouczenie o prawie do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 391 § 1d.
I
1. Przepis art. 63 § 1 nie podaje normatywnej definicji podania;
stanowi jedynie, że do tej szerokiej grupy oświadczeń woli i/lub wiedzy
należą przede wszystkim „żądania, wyjaśnienia, odwołania i zażalenia”. Podaniami są oświadczenia stron oraz niektórych innych uczestników postępowania, kierowane do organu administracji publicznej,
zawierające minimum elementów wymaganych przez prawo. Termin
„podanie” ma charakter normatywny i można najogólniej uznać go za
odpowiednik pisma procesowego w postępowaniach sądowych46. Najczęściej podaniami są oświadczenia woli stron oraz niektórych innych
uczestników postępowania, rzadziej oświadczenia wiedzy tych podmiotów (np. wyjaśnienia strony, art. 79 § 2 in fine i art. 95 § 1).
2. Podania wnoszone są w celu wszczęcia postępowania (np. wniosek o wszczęcie postępowania, odwołanie – zob. m.in. wyrok WSA z
dnia 11 marca 2020 r., II SA/Gd 720/19, CBOSA; wyrok WSA z dnia
23 stycznia 2020 r., II SA/Wr 648/19, CBOSA), a także w trakcie jego
trwania (np. wniosek o zawieszenie postępowania), niekiedy po jego
zakończeniu (np. wniosek o udostępnienie akt zakończonego postępowania – art. 73) i służą komunikacji strony (oraz niektórych innych
46 A. Skóra, P. Kardasz, Ochrona..., s. 197-198.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 53
uczestników postępowania) z organem administracji we wszystkich
jego stadiach47.
3. Przedstawione w art. 63 § 1 wyliczenie podań nie ma charakteru numerus clausus. Przyjmuje się, że do podań zaliczamy także
ponaglenie (art. 37, zob. m.in. wyrok NSA z dnia 7 lipca 2016 r., I
OSK 3389/15, LEX nr 2100712; postanowienie WSA z dnia 20 stycznia 2020 r., III SAB/Kr 188/19, CBOSA; postanowienie NSA z dnia
17 stycznia 2020 r., II GSK 1502/19, CBOSA), prośbę o przywrócenie terminu (art. 58), sprzeciw prokuratora (art. 184), oświadczenie
stron ubocznych (pozostałych), o którym mowa art. 105 § 2, wniosek
o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3), zgodę stron ubocznych
(pozostałych) na uchylenie lub zmianę decyzji zgodnie z żądaniem odwołania (art. 132 § 2 k.p.a.), wniosek o cofnięcie odwołania (art. 137),
wniosek o zrzeczenie się odwołania (art. 127a § 1), zgodę strony na
zmianę lub uchylenie decyzji ostatecznej w trybie art. 15548.
4. Reklamacja, w której podmiot obowiązany do ponoszenia opłat
za usługi wodne, jakiemu przekazano informację wskazaną w art. 271
ust. 1 oraz w art. 272 ust. 17 albo 22 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. –
Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 310 ze zm.) nie zgadza się z
wysokością opłaty, jest podaniem w rozumieniu art. 63 k.p.a. (wyrok
WSA z dnia 17 grudnia 2019 r., II SA/Bd 740/19, CBOSA).
5. Zgodnie z judykaturą, nie jest podaniem wniosek o udzielenie
informacji w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (m.in. wyrok WSA z dnia 21 stycznia 2020 r., II
SAB/Ol 66/19, CBOSA; wyrok WSA z dnia 16 listopada 2017 r., II SA/
Gd 540/17, CBOSA; wyrok WSA z dnia 6 października 2017 r., II SA/
Wa 422/17, CBOSA; wyrok WSA z dnia 13 czerwca 2016 r., II SAB/Op
35/16, CBOSA).
Nie są także podaniami skargi i wnioski z działu VIII k.p.a. oraz petycje regulowane ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z
2018 r., poz. 870). Skargi do WSA i NSA zaliczane są do pism procesowych w postępowaniu sądowoadministracyjnym, nie do podań.
47 A. Skóra, Ogólne…, s. 51.
48 Tamże; P. Przybysz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, LEX
2019; J. Wegner, (w:) Z. Kmieciak, W. Chróścielewski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, LEX 2019; A. Skóra, P. Kardasz, Ochrona..., s. 198-199.
54 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
II
1. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, w podaniu powinny znaleźć się jedynie tzw. elementy minimalne (art. 63 § 2-3b) Są
to: wskazanie osoby, od której podanie pochodzi, jej adres, żądanie
(np. wszczęcia postępowania, rozpatrzenia odwołania, ponaglenie, żądanie przywrócenia terminu, żądanie zawieszenia postępowania) oraz
podpis wnoszącego.
2. Oznaczenie wnoszącego polega na podaniu imienia i nazwiska
w przypadku osoby fizycznej lub nazwy w przypadku osób prawnych
lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Nie ma przy tym znaczenia, czy wskazanie osoby wnoszącej podanie
znajdzie się w nagłówku pisma, czy też będzie elementem pieczątki
uzupełniającej podpis.
3. Adres wnoszącego to miejsce, gdzie wnioskodawca faktycznie
przebywa i w którym będzie możliwe, zgodnie z jego wolą, doręczanie
mu pism, przede wszystkim do rąk własnych, bez względu na miejsce
jego zameldowania lub stałego zamieszkania (wyrok WSA z dnia 22
września 2010 r., II SA/Gd 364/10, CBOSA). Adres może zatem obejmować zarówno miejsce zamieszkania, jak i miejsce pobytu. Nie ma
wymogu, by pokrywał się z zameldowaniem wnoszącego. W przypadku
osób prawnych adres oznacza zwykle siedzibę wnoszącego. Nie jest dopuszczalne wskazanie skrytki pocztowej jako adresu do korespondencji.
4. Przez żądanie wnoszącego należy rozumieć to, czego domaga się
on od organu administracji, np. żądanie ustalenia warunków zabudowy, wniosek o przyznanie stypendium za wyniki w nauce, żądanie wydania dowodu osobistego czy paszportu.
5. Podania wnoszone w formie innej niż forma dokumentu elektronicznego powinny zawierać własnoręczny podpis (m.in. wyrok WSA
z dnia 11 marca 2020 r., II SA/Gd 720/19, CBOSA; wyrok WSA z dnia
23 stycznia 2020 r., II SA/Wr 648/19, CBOSA).
Na podpis wnoszącego, który jest osobą fizyczną, składa się jego
imię i nazwisko. Podpisem nie jest natomiast parafa stanowiąca znak
graficzny w postaci inicjałów składającego (uchwała SN z dnia 30 grudnia 1993 r., III CZP 146/93, OSNC 1994, nr 5, poz. 94) lub skrót podpisu (wyrok SN z dnia 16 maja 2007 r., III CSK 56/07, LEX nr 334985).
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 55
6. Z powodu braku własnoręczności nie ma możliwości opatrywania podań faksymile (pieczęcią odwzorowującą wiernie podpis osoby
składającej podpis), gdyż może on być odciśnięty na podaniu przez
inną – niż wnioskodawca – osobę.
7. Podpis nie może być kopią (odbitką) podpisu, która powstaje
na skutek mechanicznego odtworzenia. Dotyczy to m.in. dokumentu
przesłanego faksem czy podpisu zeskanowanego do pamięci komputera, złożonego pierwotnie na papierze. W wyniku bowiem przesłania
podania z zeskanowanym podpisem w komputerze odbiorcy powstaje
jedynie kolejna reprodukcja podpisu49.
Istnieje pogląd, że przy analizie podpisu na podaniu wnoszonym za
pomocą telefaksu należy mieć na uwadze tę specyficzną metodę. W takim przypadku nie można uznać, że podanie przesłane telefaksem (które zawiera podpis), jest obarczone brakiem formalnym w postaci braku
podpisu (wyrok NSA z dnia 3 lutego 2015 r., I OSK 1269/13, CBOSA).
8. Pożądane byłoby, by własnoręczny podpis był pełny i czytelny,
umożliwiając niebudzącą wątpliwości identyfikację wnoszącego (m.in.
wyrok WSA z dnia 23 stycznia 2020 r., II SA/Wr 648/19, CBOSA). Jednak z uwagi na obowiązywanie zasady minimalnej formalizacji czynności
procesowych stron i innych uczestników, podpis musi być czytelny jedynie wtedy, gdy ustawa wyraźnie to zastrzega. Jeżeli wnoszący nie może
złożyć podpisu (np. z powodu trzęsącej się ręki) lub nie umie tego uczynić
(bo jest np. niewidomy), podanie może podpisać za niego inna osoba do
tego upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu (art. 63 § 3).
Kodeks nie wymaga zachowania szczególnej formy tego upoważnienia (np. pisemnej, dokumentu elektronicznego). Organ może jednak żądać upoważnienia na piśmie (w formie dokumentu elektronicznego), jeżeli istnienie takiego upoważnienia i osoba upoważniona
budzą wątpliwości.
9. Zgodnie z przepisem art. 10 u.u.c.o., gdy w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy bierze udział cudzoziemiec, który nie
umie lub nie może pisać, podpis cudzoziemca na dokumencie zastępuje tuszowy odcisk jego palca; obok tego odcisku inna osoba wpisuje
imię i nazwisko osoby nieumiejącej lub niemogącej pisać, umieszcza49 A. Skóra, Ogólne…, s. 51.
56 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
jąc swój podpis, z zaznaczeniem że został on złożony na życzenie nieumiejącego lub niemogącego pisać.
10. Złożenie podpisu stwarza domniemanie, że podanie pochodzi od
osoby, która podpisała podanie i że mamy do czynienia z uzewnętrznionym oświadczeniem woli osoby, która złożyła podpis. Natomiast brak
podpisu oznacza, że określona osoba nie złożyła takiego oświadczenia.
11. Dodatkowe elementy, formalizujące mniej lub bardziej treść
podania, przewidują zwykle przepisy ustaw dla wniosków o wszczęcie postępowania. Niekiedy określają także dokumenty, które powinny
być dołączone przy wniesieniu podania. I tak, w wyroku NSA z dnia
9 czerwca 1987 r., SAB/Wr 1/87, (CBOSA), stwierdzono, że: „podanie (art. 63 § 1) o załatwienie sprawy to nie tylko pismo zawierające
wniosek, ale i stosowne dokumenty na odpowiednim formularzu”.
Dla podań wnoszonych w trakcie postępowania wystarcza zwykle ich
zgodność z wymaganiami określonymi w art. 63 § 2-3a.
III
1. Zgodnie z art. 63 § 3a podanie w formie dokumentu elektronicznego, oprócz elementów formalnych określonych w art. 63 § 2 powinno
także: a) być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub uwierzytelnione w sposób
zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej, b) zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych
przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru i c) zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.
2. Podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno być podpisane odpowiednią sygnaturą elektroniczną. Do podpisów elektronicznych, którymi obecnie mogą być podpisywane elektroniczne podania,
należy przede wszystkim kwalifikowany podpis elektroniczny. Zgodnie
z art. 3 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej
i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku
wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.Urz.UE. L.
2014, nr 257, s. 73) „kwalifikowany podpis elektroniczny” stanowi za-
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 57
awansowany podpis elektroniczny, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który
opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego.
Podpis taki dla wywołania skutków prawnych musi spełniać wymogi
określone zarówno dla zaawansowanego podpisu elektronicznego (art. 3
pkt 11 w zw. z art. 26 rozporządzenia eIDAS), jak i dla zwykłego podpisu elektronicznego (art. 3 pkt 10 rozporządzenia eIDAS). Podpis taki
powinien być także dodatkowo: a) złożony za pomocą kwalifikowanego
urządzenia do składania podpisów elektronicznych i b) opierać się na
kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego.
Stosownie do art. 3 pkt 23 rozporządzenia eIDAS, kwalifikowane
urządzenie do składania podpisu elektronicznego oznacza urządzenie
do składania podpisu elektronicznego, które spełnia wymogi określone
w załączniku II do rozporządzenia eIDAS. Kwalifikowanym urządzeniem do składania podpisu elektronicznego jest np. karta inteligentna
lub token USB. Kwalifikowany podpis elektroniczny powinien także
opierać się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego.
Według art. 3 pkt 15 rozporządzenia eIDAS „kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego” stanowi certyfikat podpisu elektronicznego, który jest wydawany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania
i spełnia wymogi określone w załączniku I do rozporządzenia eIDAS.
3. Zgodnie z art. 25 ust. 2-3 rozporządzenia eIDAS wyłącznie kwalifikowany podpis elektroniczny wywołuje skutki prawne równoważne złożeniu podpisu własnoręcznego. Podpis ten, wydany w jednym państwie należącym do Unii Europejskiej, uznawany jest także za kwalifikowany podpis
elektroniczny we wszystkich pozostałych państwach członkowskich UE.
To oznacza, że podpisanie podania zwykłym podpisem elektronicznym
lub zaawansowanym podpisem elektronicznym spowoduje, że podanie w
formie dokumentu elektronicznego zasadniczo będzie obarczone brakiem
formalnym, usuwanym z zastosowaniem regulacji art. 64 § 2.
W celu sprawdzenia poprawności, a przez to skuteczności prawnej
kwalifikowanego podpisu elektronicznego sygnaturę tę można poddać
wymienionemu w art. 32 rozporządzenia eIDAS procesowi walidacji.
4. Podanie elektroniczne może być także podpisywane podpisem
zaufanym, który wydawany jest w ramach profilu zaufanego (PZ). Według art. 3 pkt 14 u.i.d.p. profil zaufany stanowi środek identyfikacji
58 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
elektronicznej, zawierający zestaw danych identyfikujących i opisujących osobę fizyczną, który został wydany w sposób, o którym mowa w
art. 20c u.i.d.p. Profil zaufany tworzą imię, nazwisko, data urodzenia,
numer PESEL, a także opcjonalnie inne dane (w procesie potwierdzania profilu zaufanego dane podane we wniosku o jego wydanie podlegają automatycznej weryfikacji z danymi zawartymi w rejestrze PESEL
– por. art. 20ad ust. 2 u.i.d.p.), podlegające autoryzacji w odpowiednim
punkcie potwierdzającym profil zaufany (m.in. na podstawie dowodu
osobistego) lub samodzielnie przez osobę fizyczną (np. przy wykorzystaniu środka identyfikacji elektronicznej stosowanego do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego).
Obecnie funkcję podmiotu zatwierdzającego PZ sprawują poszczególni konsulowie, naczelnicy urzędów skarbowych, wojewodowie oraz
Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Za zgodą ministra do spraw informatyzacji rolę punktu zatwierdzającego PZ mogą wypełniać także dodatkowo inne organy publiczne, a także operator pocztowy, spółdzielcza kasa
oszczędnościowo-kredytowa lub banki krajowe (np. Bank PKO BP).
Zgodnie z § 8 ust. 4-6 i ust. 10-11 rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz.U. z 2020 r., poz. 1194) uwierzytelnienie z wykorzystaniem
PZ odbywa się w sposób zapewniający średni poziom bezpieczeństwa.
Profil zaufany wydawany jest na wniosek na okres trzech lat i może być
on przedłużony na taki sam okres (§ 3 ust. 1 w zw. z § 9 ust. 1 r.w.p.z.).
5. Założenie profilu zaufanego umożliwia stronie (innemu uczestnikowi) podpisywanie podań elektronicznych za pomocą podpisu zaufanego. Stosownie do art. 3 pkt 15 u.i.d.p. sygnaturę tę stanowi podpis
elektroniczny, którego autentyczność i integralność są zapewniane przy
użyciu pieczęci elektronicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji, zawierający: 1) dane identyfikujące osobę, ustalone na podstawie środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie, o którym
mowa w art. 20aa pkt 1 u.i.d.p., obejmujące: imię (imiona), nazwisko,
numer PESEL; 2) identyfikator środka identyfikacji elektronicznej, przy
użyciu którego został złożony oraz 3) czas jego złożenia50. Użycie pod50 K. Lorenz, Podpis zaufany w rozwoju e-administracji, „Studia Informatica Pomerania” 2017, nr 3, s. 28.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 59
pisu zaufanego wymaga przeprowadzenia uprzedniej procedury jego
autoryzacji (§ 13 ust. 2 w zw. z art. § 8 ust. 6 r.w.p.z).
Dopiero po wykonaniu tej czynności dane w postaci elektronicznej,
opatrzone podpisem zaufanym, wywołują skutki prawne równoważne
dokumentowi opatrzonemu podpisem własnoręcznym, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Podpis zaufany może wywołać wyżej
omówiony rezultat wyłącznie wtedy, gdy został utworzony lub złożony w
okresie ważności profilu zaufanego. W takiej sytuacji omawianej sygnaturze nie można odmówić ważności i skuteczności tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej (art. 20ae ust. 1-3 u.i.d.p.).
Profil zaufany i podpis zaufany obsługiwane są w ramach systemu teleinformatycznego pz.gov.pl.
6. Podania w formie dokumentu elektronicznego mogą być także
od marca 2019 r. podpisywane podpisem osobistym. Zgodnie z art. 10a
ust. 1 w zw. z art. 12a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o
dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 332 ze zm.) podpis ten
udostępniany jest obecnie w obrębie jednej z funkcji warstwy elektronicznej nowego dowodu osobistego, zwanej profilem osobistym. Na
opisywany podpis składają się dane elektroniczne, które – wraz z danymi znanymi wyłącznie posiadaczowi dowodu osobistego – pozwalają
na uwierzytelnienie się w systemach teleinformatycznych, w ramach
których świadczone są usługi online oraz na opatrywanie dokumentów elektronicznych podpisem elektronicznym. Użycie osobistego
podpisu elektronicznego odbywa się w środowisku offline (niewymagającym dostępu do sieci Internet), za pośrednictwem microczipa odczytywanego przy wykorzystaniu czytnika kart.
Opatrzenie dokumentu elektronicznego podpisem osobistym w
stosunku do podmiotu publicznego wywołuje skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu. Natomiast w stosunku do podmiotów innych niż podmioty publiczne, podpis ten wywołuje równoważny skutek jedynie w przypadku, gdy obie strony wyrażą na to zgodę
(art. 12d ust. 1- 2 u.d.o.)51.
51 M. Zborowski, Projekt e-dowodu, (w:) K. Mazurek, A. Józefiak, W. Kozysa, M.
Brakoniecki, M. Tabor, P. Sterczała, M. Olczak, M. Żywicki, Raport eID 2017. Elektroniczna identyfikacja w Polsce, Warszawa 2017, s. 41.
60 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
7. Podania elektroniczne mogą być także uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej. Oznacza to, że
podania elektroniczne mogą być podpisywane przede wszystkim za
pomocą środków identyfikacji elektronicznej, wydanych w systemach
identyfikacji elektronicznej przyłączonych do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej (art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2018 r. o
usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz.
1173), za pomocą środków identyfikacji elektronicznej, wydanych w
notyfikowanym systemie identyfikacji elektronicznej (art. 9 rozporządzenie eIDAS), a także przy użyciu innych technologii uwierzytelniania,
zapewniających możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności
weryfikowanych danych w postaci elektronicznej (art. 20a ust. 2 u.i.d.p.).
8. Zgodnie z art. 63 § 3a pkt 2 podania elektroniczne, w celu sprostania stawianym im warunkom formalnym, powinny zawierać dane
w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w
odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań
według określonego wzoru. Zgodnie z art. 3 pkt 24 u.i.d.p., wzór dokumentu elektronicznego stanowi zbiór danych określających zestaw,
sposób oznaczania oraz wymagalność elementów treści i metadanych
dokumentu elektronicznego, a także mogących określać sposób zapisu
danych dla wskazanych elementów oraz kolejność i sposób wyświetlania na ekranie lub drukowania poszczególnych elementów (wizualizacji). Wzór określa zatem co powinien zawierać dany dokument elektroniczny, aby za jego pomocą możliwe było załatwienie określonego
rodzaju spraw administracyjnych, a także ustala formę prezentacji treści dokumentu, co może odbywać się w szczególności przez wyświetlenie wzoru na monitorze ekranowym lub za pomocą wydruku.
Pojęcie wzorów elektronicznych swoim zakresem obejmuje przy
tym nie tylko pisma (w tym podania) w formie elektronicznej, ale
wszelakie dokumenty elektroniczne rozumiane jako stanowiące odrębną całość znaczeniową zbiory danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisane na informatycznym nośniku
danych (np. dokumenty dźwiękowe)52.
52 M. Matuszewska-Maroń, J. Góral-Kaczmarek, Centralna baza e-wzorów w świetle nowych przepisów – ułatwienie czy komplikacja?, „E-mentor” 2011, nr 5, s. 3.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 61
9. Wzory dokumentów elektronicznych umieszczane są w Centralnym Repozytorium Dokumentów Elektronicznych, które dostępne jest
pod adresem crd.gov.pl. Umieszczenie wzoru w centralnym repozytorium w sytuacji, gdy wzór podania określają odrębne przepisy powoduje, że jest on traktowany równoznacznie z określeniem wzoru wnoszenia
podań, o których mowa w art. 63 § 3a53. Zgodnie z art. 19b ust. 3 u.i.d.p.
wzory dokumentów elektronicznych powinny być udostępniane przez
organy administracji publicznej również na ich podmiotowych stronach
Biuletynu Informacji Publicznej (w formie „hiperłącza”).
10. Jeżeli przepisy szczególne nie ustanawiają wymogu formalnego
wnoszenia elektronicznych podań za pomocą wzoru elektronicznego,
strona lub inny uczestnik nie są zobowiązani do wnoszenia podania z
jego użyciem. Należy zauważyć, że nieustalenie wzoru elektronicznego
przez właściwe organy administracji publicznej nie jest równoznaczne
z tym, że dana sprawa nie może być w ogóle załatwiona w formie dokumentu elektronicznego, doręczanego za pomocą środków komunikacji
elektronicznej. W takiej sytuacji dopuszczalne jest bowiem wniesienie
elektronicznego podania do organu administracji publicznej z wykorzystaniem usługi „pisma ogólnego”54. Instytucja pisma ogólnego służy temu, aby każda sprawa administracyjna mogła być załatwiana w
formie elektronicznej.
11. W celu wypełnienia warunków formalnych, wynikających z
treści art. 63 § 3a pkt 2, wzór podania w formie dokumentu elektronicznego powinien być dodatkowo sporządzony w formacie danych
zawartym we wzorze podań wskazanym w przepisach odrębnych.
Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów
elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 180) format danych
to szczegółowo określony sposób zapisania informacji przeznaczonej
do przechowywania w pliku komputerowym (np. doc, pdf lub rtf).
53 M. Matuszewska-Maroń, T. Markowski, Publikacja wzorów dokumentów elektronicznych w Centralnym Repozytorium Dokumentów Elektronicznych na platformie
ePUAP w praktyce, „E-mentor” 2014, nr 2, s. 71.
54 G. Abgarowicz, E. Perłakowska, A. Prasal, Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji, Warszawa 2018, s. 31.
62 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
12. W postępowaniu administracyjnym wyłącznie dopuszczalnym
formatem, w którym mogą być wnoszone do organu administracji publicznej elektroniczne podania, jest format xml. Możliwość stosowania jedynie tego formatu wynika wprost z § 17 ust. 1 r.s.d.d.e., zgodnie z którym
pisma wnoszone za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej sporządza
się w formacie danych xml na podstawie wzorów dokumentów elektronicznych umieszczonych w centralnym lub lokalnym repozytorium.
13. Warunek formalny zapisania dokumentu elektronicznego we
właściwym formacie danych dotyczy przy tym także załączników dołączanych do podań w formie dokumentu elektronicznego. Stosownie
do treści § 17 ust. 2 r.s.d.d.e., załączniki dodawane do podań elektronicznych zapisuje się w formatach danych i w sposób uwzględniający
przepisy wydane na podstawie art. 18 u.i.d.p. Tym samym elektroniczne
załączniki, zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
12 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych ram interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w
postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2247), powinny być dołączane
do podań w formie dokumentu elektronicznego m.in. w formatach danych txt, doc, docx, rtf, pdf, odt, ppt, jpg, mp3 oraz mp4.
14. Na podstawie wzoru elektronicznego, który ma wyłącznie charakter techniczny, tworzone są formularze elektroniczne, jakie kolejno
udostępniane są w ramach różnorodnych systemów teleinformatycznych, np. obywatel.gov.pl, ePUAP lub PUE ZUS.
15. Zgodnie z art. 63 § 3a pkt 3 warunek formalny podania elektronicznego stanowi także wskazanie w jego treści adresu elektronicznego.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług
drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 344) adres elektroniczny
stanowi oznaczenie systemu teleinformatycznego, umożliwiające porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w
szczególności poczty elektronicznej. Adres elektroniczny stanowi więc
dane umożliwiające określenie i identyfikację konkretnego systemu teleinformatycznego (np. ePUAP), który pozwala na porozumiewanie się za
pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W postępowaniu administracyjnym termin adresu elektronicznego
powinien być ujmowany szeroko. Pojęcie to powinno obejmować więc
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 63
nie tylko adresy elektroniczne na ePUAP, ale także adresy elektroniczne
dostępne w ramach innych systemów teleinformatycznych (np. poczty
e-mail). Wymieniony przez podmiot wnoszący w podaniu w formie
elektronicznej adres elektroniczny powinien jednak umożliwiać organom administracji publicznej doręczanie na niego pism w sprawie.
16. W treści podania w formie dokumentu elektronicznego podmiot wnoszący obowiązkowo powinien także zamieścić swój adres
tradycyjny. Na podstawie tego adresu organy administracji publicznej
ustalają bowiem swoją właściwość miejscową do działania w postępowaniu administracyjnym55.
IV
1. Zasada minimalnego formalizmu (inaczej zasada odformalizowania) czynności stron w postępowaniu stanowi jedną z podstawowych zasad odróżniających postępowanie administracyjne od sformalizowanych postępowań sądowych. Jej treść wyprowadzana jest
zasadniczo z art. 63-66 k.p.a.56 Oznacza to, że o ile czynności podejmowane w postępowaniu przez organ administracji zawsze są sformalizowane i powinny być dokonane w określonej formie, wskazanej w
przepisach kolejności i w odpowiednim czasie, to oświadczenia stron
(przede wszystkim te wyrażane w formie podania) mogą zawierać minimum wymagań formalnych określonych przez prawo57.
Odformalizowanie czynności stron wynika z tego, że wiele postępowań w sprawach administracyjnych to procedury, z którymi każda
jednostka przynajmniej kilkakrotnie w ciągu swojego życia zmuszona
jest się zetknąć (np. wydanie dowodu osobistego, paszportu, ustalenie
prawa do świadczenia rodzinnego).
2. Zasada minimalnego formalizmu obowiązuje przy wnoszeniu
przez strony podania. Przyjmuje się, że to treść podania, a zwłaszcza
55 G. Sibiga, Stosowanie technik informatycznych w postępowaniu administracyjnym ogólnym, Warszawa 2019, s. 147.
56 A. Skóra, P. Kardasz, Ochrona…, s. 199-200; M. Karpiuk, Obowiązywanie zasady ograniczonego formalizmu w postępowaniu administracyjnym, „Roczniki Nauk
Prawnych” 2012, nr 3, s. 254.
57 M. Karpiuk, Obowiązywanie…, s. 254.
64 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
jego zasadniczy element, jakim jest żądanie, wyznacza zakres przedmiotowy sprawy administracyjnej. Nazwa podania pełni natomiast rolę
drugorzędną. Oznacza to, że zakres żądania strony (bądź innego uczestnika) winien być oceniany i rozpatrywany przez organ zgodnie z istotą
i celem oświadczenia zawierającego tenże wniosek, a nie na podstawie
nazwy nadanej mu przez stronę (bądź innego uczestnika). Orzecznictwo
podkreśla, że powyższa zasada powinna być w szczególności przestrzegana, gdy strona działa sama, bez profesjonalnej pomocy prawnej (por.
m.in. wyrok NSA z dnia 11 października 2002 r., I SA/Łd 1136/01, niepubl.). Jeżeli zatem strona wniesie do organu odwołanie, które mylnie
określi jako „skargę” czy „pozew”, to żądanie takie należy zakwalifikować
jako odwołanie. Jednakże w przypadku, gdy żądanie budzi wątpliwości
organu, ponieważ zostało zredagowane przez stronę niezręcznie czy niezrozumiale, organ nie jest uprawniony do samodzielnego precyzowania
jego treści. Mogłoby to bowiem prowadzić do niedopuszczalnej zmiany
kwalifikacji prawnej żądania, wbrew intencjom zainteresowanej osoby.
W takim przypadku organ powinien udzielić wnoszącemu wyjaśnień i
wskazówek w celu ustalenia rzeczywistej woli strony, bowiem tylko strona
może ostatecznie zadecydować o tym, jaki charakter ma jej oświadczenie.
Jeśli zatem po stronie organu pojawią się wątpliwości jak interpretować
jej podanie, wówczas winien wezwać stronę do wyjaśnienia tej kwestii,
pouczając o ewentualnych skutkach nieusunięcia braków podania (m.in.
wyrok WSA z dnia 19 czerwca 2015 r., II SA/Łd 122/15, CBOSA; wyrok
NSA z dnia 26 lipca 2006 r., II OSK 1004/05, CBOSA).
3. Jak słusznie podkreśla M. Karpiuk, innym ważnym celem zasady
odformalizowania jest stworzenie stronie (innym uczestnikom) takich
możliwości, dzięki którym wniesienie podania do organu administracji publicznej będzie jak najmniej uciążliwe58. Jak bowiem wiadomo, o
sposobie wniesienia podania powinna bowiem zawsze decydować sama
strona, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej59. Oczywiście,
swoboda w tym zakresie powinna mieścić się w granicach wytyczonych
przez przepisy prawa, określające minimum wymogów formalnych dla
podań.
58 Tamże.
59 A. Skóra, Ogólne…, s. 26, s. 52; M. Karpiuk, Obowiązywanie…, s. 254.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 65
4. Organ związany jest istotą żądania strony i nie może samodzielnie, bez „współpracy” ze stroną dookreślać jego treści60.
5. Jeżeli postępowanie zostało wszczęte na wniosek strony, wyjście
przez organ administracji poza żądanie strony i określenie przez organ
granic wniosku bez uzyskania zgody strony w tym zakresie powoduje,
że decyzja tego organu narusza prawo (zob. m.in. wyrok WSA z dnia
6 kwietnia 2018 r., II SA/Łd 152/18, CBOSA; wyrok WSA z dnia 23
marca 2017 r., III SA/Lu 56/17, CBOSA).
V
W świetle orzecznictwa wniosek inicjujący postępowanie wyznacza jego ramy oraz zakreśla jego przedmiot. Wynika to z jednej z
podstawowych zasad postępowania administracyjnego – zasady związania organu administracji treścią wniosku inicjującego postępowanie (art. 61 k.p.a.). Wniosek strony wiąże organ co do treści żądania,
natomiast podstawy prawne podejmowanej decyzji administracyjnej
lub postanowienia ustalane są przez ten organ na podstawie własnej
oceny. Sądy podkreślają, że „treść żądania wyznacza stosowną normę
prawa materialnego lub normę prawa procesowego, która ma znaczenie dla ustalenia zakresu postępowania” (wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2013 r., II OSK 1812/11, CBOSA; wyrok NSA z dnia 10 listopada
2015 r., II OSK 578/14, CBOSA; wyrok WSA z dnia 16 grudnia 2019 r.,
I SA/Rz 1230/19, CBOSA).
VI
W zależności od tego, czy podanie wnoszone jest w formie elektronicznej, czy innej, przepisy prawa przewidują w pewnej części odmienne uregulowania. Niekiedy przepisy prawa nakładają na organ obowiązek udostępnienia podmiotowi wnoszącemu podanie wzoru w formie
dokumentu elektronicznego (zob. ustawa z dnia 24 kwietnia 2014 r. o
zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych, Dz.U. z 2014 r., poz. 822).
60 A. Skóra, Ogólne…, s. 26.
66 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
Wzory podań są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej organu odpowiedzialnego za ich opracowanie lub w innym systemie informatycznym (art. 16a u.i.d.p.) oraz w CRWD umieszczonym na ePUAP.
VII
1. Podanie powinno być sporządzone w języku urzędowym, czyli w
języku polskim. Wniosek taki wypływa z wykładni art. 27 Konstytucji
RP, zgodnie z którym w Rzeczypospolitej Polskiej językiem urzędowym jest język polski. Przepis ten nie narusza praw mniejszości narodowych, wynikających z ratyfikowanych umów międzynarodowych.
Przepis konstytucyjny rozwija art. 4 u.j.p., stanowiąc, że postępowanie
administracyjne prowadzone jest w tym właśnie języku.
2. Wyjątki w stosunku do powyższej regulacji wprowadza m.in.
ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych, etnicznych i języku regionalnym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 823), przewidując
tzw. język pomocniczy, który może być używany jedynie przed organami niektórych gmin (art. 9 ust. 1 i 2 u.m.n.). Możliwość używania
języka pomocniczego oznacza, że osoby należące do określonej mniejszości mają prawo do zwracania się do organów niektórych gmin w
języku pomocniczym w formie pisemnej (tradycyjnej lub dokumentu
elektronicznego) lub ustnej oraz uzyskiwania, na wyraźny wniosek,
odpowiedzi w tym języku.
W języku pomocniczym można wnieść podanie do organu niektórych gmin i nie stanowi to wówczas braku powodującego pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 9 ust. 4 u.m.n.)61.
3. Postępowanie odwoławcze toczy się tylko w języku polskim, a
wszelkie wątpliwości rozstrzygane powinny być wyłącznie w języku
polskim jako języku urzędowym (art. 9 ust. 5 i 6 u.m.n.). Stosowanie języka pomocniczego w Polsce ma charakter marginalny, przede
wszystkim z uwagi na niewielką liczebność mniejszości narodowych,
etnicznych i regionalnych. Obecnie język pomocniczy stosowany jest
61 A. Skóra, Wnoszenie podań w języku mniejszości narodowej do organu administracji publicznej, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2005, nr 2, s. 411 i n.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 67
w 33 gminach, w tym w 5 gminach jest to język kaszubski, w 5 – białoruski, w 1 – litewski i w 22 gminach – niemiecki62.
4. Organ administracji publicznej zobowiązany jest także do udostępnienia dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy w formie
odpowiedniej dla osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się (m.in. osób głuchoniemych, głuchoniewidomych), na ich wniosek (art. 14 ust. 1 u.j.m.). Powinien także zapewnić usługi pozwalające na komunikowanie się tych osób, na przykład
przez możliwość korzystania z pomocy wybranego tłumacza języka
migowego lub tłumacza – przewodnika (art. 10 u.j.m.).
VIII
1. Podanie może być wniesione pisemnie (np. doręczone osobiście
do biura podawczego, przez operatora pocztowego czy telefaksem),
zgłoszone ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika organu lub wniesione w formie dokumentu elektronicznego za pomocą
środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej (art. 63 § 3 w zw. z art. 63 § 1
i art. 63 § 3a). Utrwalony jest pogląd, że nie jest dopuszczalne
telefoniczne wniesienie podania (z uwagi na wymagania określone w
art. 63 § 4).
2. Sporne jest, czy dopuszczalne jest wnoszenie podań za pośrednictwem nowocześniejszych niż wymienione środków łączności, nawet jeżeli podania będą zawierać wszystkie, przewidziane przez k.p.a.
i/lub przepisy szczególne, elementy. Trzeba zauważyć, że przepisy dotyczące formy wnoszenia podań mają charakter iuris cogentis, gwarantując skuteczność złożenia podania w określonej formie. Wykorzystywanie nowoczesnych technologii powinno mieć miejsce jedynie pod
warunkiem zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa uczestnikom postępowania63. O ile przepisy szczególne nie przewidują ina62 Urzędowy Rejestr Gmin, w których jest używany język pomocniczy, http://mniejszosci.narodowe.mswia.gov.p ... ,Urzedowy-
-Rejestr-Gmin-w-ktorych-jest-uzywany-jezyk-pomocniczy.html.
63 A. Wróbel, (w:) A. Wróbel, M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, LEX 2019.
68 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
czej, wnoszący podanie może samodzielnie dokonać wyboru sposobu
wniesienia podania.
3. Wniesienie podania telegraficznie zostało znacząco ograniczone od 1 października 2018 r. Poczta Polska wycofała się z możliwości nadawania telegramów przez klientów indywidualnych. Usługa
dostępna jest tylko dla podmiotów biznesowych, z którymi łączą ją
umowy. Będą oni mogli nadawać telegramy do czasu wygaśnięcia zawartych umów. Samo telegraficzne wnoszenie podania ma już niewiele
wspólnego z tradycyjnym telegrafem. Wiadomość (licząca w podstawowym pakiecie maksymalnie 160 znaków) nie jest bowiem nadawana tradycyjnym telegrafem, lecz wysyłana w formie dokumentu
elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej do
placówki oddawczej, gdzie jest drukowana i doręczana przez kuriera
lub listonosza.
4. Podanie może być wniesione ustnie. Podanie wniesione ustnie
do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół
ponadto przez pracownika organu, który go sporządził.
5. Wnoszący podanie ma prawo żądać potwierdzenia jego wniesienia (art. 63 § 4 i § 5). Jeżeli podanie zostało wniesione w formie pisemnej, potwierdzenie następuje zwykle przez adnotację na kopii podania
lub w drodze osobnego poświadczenia. Żądanie potwierdzenia stanowi
uprawnienie wnoszącego, stąd też organ nie może odmówić potwierdzenia wniesienia podania. Nie może odmówić nawet wówczas, gdy
podanie zawiera braki formalne. W przypadku wniesienia podania w
formie dokumentu elektronicznego, organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia
odbioru (UPO) na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.
Urzędowe poświadczenie odbioru podania wniesionego w formie
dokumentu elektronicznego zawiera: informację o tym, że pisma w
sprawie będą doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej; pouczenie o prawie do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 63 § 5). Jeżeli podanie
wniesiono za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (ESP), sama
ESP automatycznie generuje UPO. Potwierdzenie wniesienia podania
umożliwia wykazanie, że podanie zostało w ogóle złożone oraz potwierdza termin jego wniesienia.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 69
6. Przedsiębiorstwa telekomunikacyjne zakończyły używanie dalekopisu 9 lutego 2007 r.64
7. „Środki komunikacji elektronicznej” nie zostały w kodeksie ani
określone, ani wymienione. Ich definicję wyprowadza się z zestawienia treści przepisów: art. 3 pkt 4 u.i.d.p. w zw. z art. 2 pkt 5 u.ś.u.d.e.
Są to „rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i
współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi”. O „środku komunikacji elektronicznej” możemy mówić jedynie wtedy, gdy wskazane
powyżej wymagania zostaną spełnione łącznie65.
Definicja „środków komunikacji elektronicznej” z założenia miała
być uniwersalna i jak najbardziej ogólna. Ustawodawcy chodziło zarówno o zagwarantowanie poszanowania zasady neutralności technologicznej, jak i rozciągnięcia jej zakresu na jak największą liczbę – aktualnych i mających powstać w przyszłości – rozwiązań technicznych
z dziedziny komunikacji66.
8. W ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną jako przykład środka komunikacji elektronicznej wymieniono jedynie pocztę
elektroniczną. Oznacza to, że ustawodawca nie wskazał w sposób wyczerpujący wszystkich środków, które umożliwiają skuteczne złożenie
podania w formie dokumentu elektronicznego. Wymagania charakterystyczne dla tych środków spełniają także: elektroniczna platforma
usług administracji publicznej (ePUAP), regionalna platforma elektronicznych usług publicznych, Elektroniczna Skrzynka Podawcza poza
ePUAP67, telefony komórkowe (już telefony 3G mogą bowiem służyć
do wykonywania niemal każdej czynności, jaką wykonuje komputer, w
64 M. Płociński, Dalekopis – historia teleksu, „Rzeczpospolita” z dnia 8 lutego
2012 r., https://www.rp.pl/artykul/809032-Daleko ... leksu.html; P. Przybysz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, LEX 2019.
65 D. Lubasz, W. Chomiczewski, (w:) D. Lubasz, M. Namysłowska (red.), Komentarz do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, LEX 2011.
66 M. Świerczyński, (w:) J. Gołaczyński (red.), Ustawa o świadczeniu usług drogą
elektroniczną. Komentarz, LEX 2009.
67 Zob. K. Wojsyk, E-podręcznik, e-usługi publiczne, https://epodrecznik.mc.gov.
pl/mediawiki/index.php?title=%C5%9Arodki_komunikacji_elektronicznej.
70 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
tym do przesłania wiadomości SMS czy MMS)68, komunikatory internetowe (np. Skype, Telegram69, Yahoo Messenger, np. wersja 0.8.288,
FB Messenger, Google talk, np. wersja 1.0.0.104, czy sporadycznie wykorzystywany obecnie w Polsce IRC), aplikacje służące do zainstalowania na urządzeniach mobilnych, systemy operacyjne (m.in. WhatsApp, Signal, Wire, Viber), najnowszej generacji faksy70, a także inne
nienazwane środki techniczne oraz takie, które właśnie powstają lub
jeszcze nie powstały71. Teoretycznie za środek taki można uznać także
pager72 (do przesyłania krótkich wiadomości tekstowych odczytywanych z wyświetlacza), jakkolwiek nie istnieje już sieć POLPAGER, a
ostatnią ogólnopolską sieć przywoławczą (Metro-Bip) w Polsce wyłączono pod koniec 2013 r.
IX
Szczegółowe wymagania dotyczące elektronicznej skrzynki podawczej zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów
z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i
kopii dokumentów elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 180).
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 r.s.d.d.e., organ na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej informuje m.in. o udostępnionym adresie elektronicznej skrzynki podawczej, maksymalnym
rozmiarze przesyłanego dokumentu elektronicznego wraz z załącznikami, wyrażonym w megabajtach73. Zgodnie bowiem z utrwalonym
68 J. Rzucidło, Telefon komórkowy jako narzędzie elektronicznej administracji,
„CBKE e-Biuletyn” 2009, nr 2, s. 1; M. Świerczyński, (w:) J. Gołaczyński (red.), Ustawa
o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, LEX 2009.
69 Zob. Telegram.org.
70 Zob. K. Wojsyk, E-podręcznik, e-usługi publiczne https://epodrecznik.mc.gov.pl/
mediawiki/index.php?title=%C5%9Arodki_komunikacji_elektronicznej.
71 P. Chmieliński, Środki komunikacji elektronicznej wykorzystywane w
postępowaniu administracyjnym, „Przegląd Prawa Publicznego” 2015, nr 11, s. 41.
72 M. Świerczyński, (w:) J. Gołaczyński (red.), Ustawa o świadczeniu usług drogą
elektroniczną. Komentarz, LEX 2009.
73 B. Kwiatek, Dokument elektroniczny w ogólnym postępowaniu administracyjnym,
Warszawa 2020, s. 178.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 71
orzecznictwem sądów administracyjnych, „podanie (art. 63 § 1) o
załatwienie sprawy to nie tylko pismo zawierające wniosek, ale i stosowne dokumenty na odpowiednim formularzu” (wyrok NSA z dnia 9
czerwca 1987 r., SAB/Wr 1/87, CBOSA).
X
1. Zgodnie z art. 63 § 3b jeżeli podanie, o którym mowa w
art. 63 § 3a, nie zawiera adresu elektronicznego, organ administracji
publicznej przyjmuje, że właściwym jest adres elektroniczny, z którego nadano podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego,
a gdy wniesiono je w innej formie i zawiera ono żądanie, o którym
mowa w art. 391 § 1 pkt 2 k.p.a., doręczenie pism następuje na adres
wskazany zgodnie z art. 63 § 2, przy czym w pierwszym piśmie poucza
się o warunku podania adresu elektronicznego w żądaniu doręczania
pism środkami komunikacji elektronicznej. Wskazany przepis opisuje
– po pierwsze – sposób postępowania organu administracji publicznej
w razie wniesienia do niego podania w formie dokumentu elektronicznego, gdy takie żądanie strony lub innego uczestnika postępowania w
swojej treści nie zawiera adresu elektronicznego. W takim przypadku organ powinien przyjąć, że właściwym adresem elektronicznym
jest ten, z którego nadano podanie (np. skrytki ePUAP). Omawiana
regulacja będzie miała również zastosowanie do przypadków, w
których z obiektywnych przyczyn technicznych organ nie będzie mógł
doręczyć stronie (innemu uczestnikowi) podania na wskazany w nim
adres (np. wykasowano ten adres elektroniczny). W takim przypadku
organ dysponował będzie adresem elektronicznym, za pomocą którego wniesiono do niego podanie i powinien uczynić z niego użytek.
2. Przepis art. 63 § 3b obejmuje dyspozycją także sytuację, gdy podanie, zawierające brak formalny w postaci nieokreślenia w nim adresu elektronicznego, wniesiono do organu w innej formie niż dokument
elektroniczny (np. na piśmie) i takie podanie zawiera żądanie, aby dalsze doręczanie pism przez organ do strony następowało już w sposób
elektroniczny (tj. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w
rozumieniu art. 2 pkt 5 u.ś.u.d.e.). W takiej sytuacji organ powinien
doręczyć stronie lub innemu uczestnikowi pismo na ich adres trady-
72 Dział II. Rozdział 1. Wszczęcie postępowania
cyjny, o którym mowa w art. 63 § 2. Organ administracji powinien w
pierwszym piśmie skierowanym do strony lub innego uczestnika postępowania pouczyć wnoszącego o warunku podania adresu elektronicznego w żądaniu doręczenia pisma środkami komunikacji elektronicznej (art. 63 § 3b w zw. z art. 391 § 1 pkt 2).
3. Art. 63 § 3b powinien być odczytywany z uwzględnieniem treści art. 64 § 1. Jeżeli więc w podaniu wniesionym do organu w jednej
z form tradycyjnych lub w formie elektronicznej nie ma wskazanego
adresu elektronicznego i nie można go ustalić na podstawie treści
podania (np. wykasowano adres elektroniczny, z którego wniesiono
podanie lub w treści podania w formie pisemnej nie wskazano, oprócz
adresu elektronicznego, również adresu tradycyjnego), zastosowanie
powinien znaleźć art. 64 § 1. W takiej też sytuacji, jeżeli organ nie
może ustalić personaliów wnoszącego na podstawie innych danych,
podanie powinno być pozostawione bez rozpoznania.
XI
1. W świetle przepisu art. 16 ust. 1 u.i.d.p. podmioty publiczne (w
tym organy administracji publicznej), które organizują przetwarzanie
danych w systemie teleinformatycznym, obowiązane są do umożliwienia przekazywania danych w postaci elektronicznej. Może to następować przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do ich zakresu działania, z wykorzystaniem
informatycznych nośników danych lub środków komunikacji elektronicznej poprzez udostępnienie elektronicznej skrzynki podawczej.
Możliwość wniesienia podania na informatycznym nośniku danych jest szczególnie istotna w sytuacji, gdy istnieją zakłócenia w komunikacji elektronicznej z organem administracji i wniesienie podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest utrudnione
lub niemożliwe. Przyjmuje się, że zakłócenia te nie mogą blokować
możliwości złożenia pisma w formie elektronicznej74.
74 C. Martysz, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz, Warszawa 2015, s. 263 i n.; J. Wegner,
(w:) Z. Kmieciak, W. Chróścielewski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego.
Komentarz, LEX 2019.
Art. 63. [Pojęcie, elementy podania oraz sposoby wnoszenia podań...] 73
2. W świetle art. 3 pkt 1 u.i.d.p. informatyczny nośnik danych jest
to „materiał lub urządzenie służące do zapisywania, przechowywania i
odczytywania danych w postaci cyfrowej”. Tę definicję precyzuje treść
art. 61 pkt 1 u.i.d.p., zgodnie z którym – w przypadku wątpliwości interpretacyjnych mogących zaistnieć na gruncie wykładni przepisów
prawa – przez „informatyczny nośnik danych” należy rozumieć m.in.:
„elektroniczny nośnik informacji, elektroniczny nośnik informatyczny, elektroniczny nośnik danych, komputerowy nośnik informacji,
komputerowy nośnik danych, nośnik elektroniczny, nośnik magnetyczny, nośnik informatyczny” czy „nośnik komputerowy”. Tak sformułowana art. 3 pkt 1 u.i.d.p. definicja oparta jest na założeniu, wedle
którego niezbędne jest uwzględnianie nieustannych przemian technologicznych75.
„Informatycznym nośnikiem danych” może być zatem „materiał”,
taki jak m.in. płyty: CD (inaczej fonodysk), DVD, BD (inaczej blu-
-ray); pamięć USB (inaczej pendrive), karty SIM (np. micro i mini
SIM), SD i inne76. Rolę informatycznego nośnika danych może spełniać także „urządzenie”, a w szczególności komputer, tablet, smartfon,
odtwarzacz mp3/mp4.
3. Podanie wniesione na informatycznym nośniku danych nie
może być uznane za złożone w formie elektronicznej. Można w tym
wypadku mówić o spełnieniu (w części lub całości) wymagań formy
pisemnej. Jeżeli bowiem do organu zostanie w formie pisemnej wniesione podanie (np. osobiście czy za pośrednictwem operatora pocztowego), do którego dołączono informatyczne nośniki danych, zgodnie
z przepisami k.p.a. spełnione zostają wymagania stawiane podaniu
złożonemu w formie pisemnej. Także podanie wniesione wyłącznie
na informatycznym nośniku danych spełniać może wymagania formy
pisemnej.
75 C. Martysz, G. Szpor, K. Wojsyk, Ustawa…, s. 49.
76 J. Janowski, Administracja elektroniczna. Kształtowanie się informatycznego prawa administracyjnego i elektronicznego postępowania administracyjnego w Polsce, Warszawa 2009, s. 237.
dajcie zyc grabarzom
Awatar użytkownika
fobiak
Posty: 15401
Rejestracja: 2006-08-12, 07:01
Has thanked: 12 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: fobiak »

Boob pisze: 2021-07-21, 23:06 sorry czytelnicy popełniłem dość istotny błąd. zbyt szybko pisałem.pozdrawiam
czy chodzi o czesnika*
dajcie zyc grabarzom
Awatar użytkownika
Boob
Posty: 1810
Rejestracja: 2008-04-24, 11:17
Lokalizacja: opolszczyzna
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: Boob »

tak chodzi o Cześnika.
komp chyba sami zrobił literówkę bo nie miał w pamięci tzn. w słowniku tego wyrazu.nie zauważyłem tego w porę.
a tergo.
Awatar użytkownika
fobiak
Posty: 15401
Rejestracja: 2006-08-12, 07:01
Has thanked: 12 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: fobiak »

fredro w tym roku na konkursie ma branie
dajcie zyc grabarzom
Awatar użytkownika
Boob
Posty: 1810
Rejestracja: 2008-04-24, 11:17
Lokalizacja: opolszczyzna
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: Boob »

inspiracją oczywiście był tekst Joviska takie moje "ad vocem" w nawiązaniu. Zemsta to jednak kultowe dzieło.
a tergo.
Awatar użytkownika
JoViSkA
Posty: 125
Rejestracja: 2021-07-03, 08:48
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

erekcjato z segregatora

Post autor: JoViSkA »

Cięszę się, że mój wiersz stał się inspiracją dla Twojego :)))
Pozdrawiam z uśmiechem Boob :lol:
:roll: Tak że tego...
Zablokowany

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości