dla tych, co chca pisac haiku

wlasne publikacje

Moderator: andreas43

dunno

dla tych, co chca pisac haiku

Post autor: dunno »

Często prawdziwe haiku jest objawieniem rzeczy powszedniej.

letni wieczór
przez łąkę niesie się
wołanie na kolację

Billie Wilson

---

Intuicja haiku nie jest czymś tajemniczym czy mistycznym. Bezpośrednie postrzeganie, czyli prosta i stała świadomość danej rzeczy daje zwykle w rezultacie wgląd.

cisza poranka -
wiosenne słońce
na kaktusie w doniczce

Bruce Ross

---

Haiku przywraca nas od naszych nazbyt często chorych abstrakcji do pierwotnego konkretu.

po koncercie
w ciszy odgarniam śnieg
z samochodu

Ion Codrescu

---

Haiku dopasowuje nasze serca do tego, jakie rzeczy są.

jabłkowy sad
powyginane puste gałęzie
lśnią w deszczu

Dorothy McLaughlin

---

Poeta haiku pozostawia rzeczy w ich własnym stanie i na ich własnym miejscu, podążając za naturalnym porządkiem istnienia.

listopadowy wieczór -
podmuch wiatru za ciężarówką
zmarszczył przydrożną kałużę

Cor Van Den Heuvel

---

W prawdziwym haiku zostaje nam darowany dostęp do najgłębszych uczuć, które rzeczy mają.

letnie popołudnie
chłód gazety
ze sklepowej torby

Cor Van Den Heuvel

---

Haiku są ludzkie, lecz z pewnością nie sentymentalne.

zachodzące słońce
dzieci biegną
na ostatni pociąg

Olivier Walter

---

nagle jest
konik polny na mym kolanie i...
już nie ma

Tom Lynch

Haiku to urok przemijania.

---

późny wieczór
świetliki zataczają koła
w ogrodzie

Zemaria Pinto

W prawdziwym haiku jest spokój, lecz spokój nie jako odpoczynek, ale jako wibrujący stan, w którym wszystko jest żywe - żywe, lecz w stanie doskonałej harmonii.

---

zapach róży...
dwa puste krzesła ogrodowe
w delikatnym deszczu

Michael Gunton

Estetyczny aspekt haiku powinien być jak jaskółka w locie lub jak tygrys podczas odpoczynku.

---

Haiku są zachwytem istnienia.

upalny dzień
moje stopy
w zimnym piasku

Sean O'Connor

---

Prawdziwe haiku szepcze: „Tylko to, tylko to...”

obracamy się
tyłem do ogniska
cisza nocy

Merry Gordon
lila
Posty: 5414
Rejestracja: 2006-09-21, 18:03
Kontakt:

Post autor: lila »

świetne kompendium...
(już przyklejone u góry działu)

ps . dunno masz straszny spam w linkach w opisie; do reszty- lepiej w nie klikajcie bo się ze 100 okien otwiera na raz, albo zablokujcie sobie najpierw w ustawieniach ciasteczka (czy tam okienka pop-up , nie wiem)
cebreiro

Post autor: cebreiro »

dunno a możesz dodać jeszcze parę słów apropo samego zapisu haiku, technicznego? to się doklei.
Awatar użytkownika
Książę Półkrwi
Posty: 2012
Rejestracja: 2006-08-14, 11:42
Kontakt:

Post autor: Książę Półkrwi »

duno, tylko o 575 pamiętaj

ps. a dlaczego wogóle pytamy duno o zdanie?
to jakiś haikumaster czy jak?
dunno

Post autor: dunno »

Oto seria wskazówek podanych w formie pytań, które piszący może wziąć pod uwagę przy ocenianiu jakości dopiero co napisanego haiku.

— Wybierz jedną chwilę. Co to za chwila? Czy jest ona wystarczająco konkretna?

— Wydobądź jej sens. Czy ta chwila będzie coś znaczyła dla czytelnika? Jeśli nie możesz wydobyć z niej sensu, to może powinieneś ją zostawić i pisać o innej chwili?

— Unikaj przyczynowości. Czy dysponujesz dwoma dojrzałymi, niezależnymi obrazami? Czy jeden jest po prostu powtórzeniem drugiego? Czy też jeden znajduje się w zależności przyczynowo-skutkowej względem drugiego?

— Zasugeruj porę roku. Czy twoje haiku odnosi się do pory roku lub da się z niego ją wywnioskować? Czy twe haiku nie miałoby głębszego brzmienia, gdyby tak było?

— Podaj jedynie to, co istotne. Czy twoje haiku mówi za dużo? A może za mało? Czy zawiera coś zbędnego? A może pomija coś ważnego? Czy czytelnikowi uda się odróżnić to, co zasadnicze, od tego, co jest mniej istotne?

— Mów to, co masz na myśli. Czy jesteś zbyt związany ze swym haiku, by móc obiektywnie poprawić zawarte w nim błędy i ocenić jego odbiór przez innych? Rozważałeś zapytanie przyjaciela lub kogoś z warsztatów dla pisarzy, by spojrzał na twe haiku pod kątem wyeliminowania błędów gramatycznych i logicznych?

— Zachowuj porządek postrzegania. W jakiej kolejności obrazy w twoim haiku zostały przedstawione? Czy przestawiłeś je dla efektu i zaryzykowałeś pomieszanie doświadczenia czytelnika?

— Zaangażuj zmysły. Które zmysły są pobudzane przez obrazy? Czy można poprawić ten wiersz poprzez rozszerzenie zakresu zmysłowego danej chwili?

— Przedstaw wyraźne, konkretne obrazy. Czy twoje obrazy przedstawiają zasadnicze elementy chwili haiku? Czy skupiają uwagę na tejże chwili? Czy może tak naprawdę są myślami, stwierdzeniami bądź opiniami mającymi udawać obrazy?

— Użyj porównania wewnętrznego. Jak twoje obrazy ze sobą oddziałują? Czy są sobie zbyt bliskie, aby były interesujące, czy też są tak odległe, że wydają się arbitralne? Czy są nienaturalne?

— Wykorzystaj siłę sugestii. Czy twe haiku jest zupełne i skończone samo w sobie? Czy zostawiłeś coś czytelnikowi, aby mogło ono wzrosnąć? Czy twoje dzieło jest pięknym, wypolerowanym kamieniem pokazanym tak, aby wywołać podziw czytelników... czy też może kamieniem wrzuconym do stawu wywołującym fale na tafli umysłu czytelnika?

— Wybierz najlepszą formę. Jaką formę wybrałeś dla tego haiku? Tradycyjne 5-7-5 sylab? Wolną formę? Ile linijek? Czy była to z twojej strony świadoma decyzja? Czy twe haiku ma dziwnie lub bezsensownie przerwane linijki? Czy tekst zachowuje rytm mowy? Jeśli nie, to czy jest po temu słuszny powód?

— Nie ufaj czasownikom. Czy twe haiku zawiera czasownik? Imiesłów? A może brak mu jakichkolwiek form czasownikowych? Czy wypróbowałeś kilka różnych opcji tego, jak to haiku może wyglądać?

— Zakwestionuj użycie przymiotników i przysłówków. Które z użytych przez ciebie określników są konieczne? Które są jedynie dla ozdoby?

— Pozbądź się zbędnych słów. Czy powiedziałeś jedynie tyle, ile potrzeba? Czy powtarzasz się? Czy dokonałeś nadmiernych poprawek i ucierpiała na tym płynność wiersza?

— Wsłuchaj się w dźwięk. Czy jakość dźwięku współgra z nastrojem, który pragniesz przekazać? Gdy czytasz swój wiersz, to czy brzmi on gładko i naturalnie? Czy da się wyeliminować z niego drażniące dźwięki?

— Unikaj niepotrzebnej interpunkcji. Spróbuj przeczytać swoje haiku na nowo: czy zastosowana interpunkcja ułatwia zrozumienie opisywanej chwili? Czy znak interpunkcyjny na końcu linii jest konieczny, czy sama przerwa wystarczy?

— Oszczędnie stosuj język porównawczy. Czy twoje haiku zawiera porównanie lub metaforę? W jakim celu?

— Wyrażaj nastrój z wyczuciem. Czy zastosowane przez ciebie środki wyrazu są zgodne z nastrojem wiersza? Czy twój nastrój jest widoczny bez opisywania go wprost? A może będzie on dla czytelników zbyt oczywisty? Czy zwróciłeś należytą uwagę na to, jak małe słówko lub zaznaczenie pory roku mogą zmienić nastrój twego haiku?

— Weź pod uwagę stosowność. Czy twoja chwila haiku jest bardzo osobista lub intymna? Czy istnieje taka możliwość, że twoje haiku zakłopocze lub obrazi czytelnika?

— Niech twoje haiku będzie lekkie. Czy możesz je rozświetlić odrobiną humoru? Czy jest ono zbyt poważne lub ponure? Zbyt lekceważące? Może tak naprawdę wolałbyś pisać treny, senryu albo zappai?

— Unikaj połowicznego haiku. Czy możesz wyróżnić dwa pełne obrazy w swym haiku? Może to haiku jest jednym obrazem pociętym na trzy linijki? I dołączyłeś komentarz lub tytuł do tego jedynego obrazu? Może wymyśliłeś świetny obraz, a potem dodałeś jedynie „pieczątkę z datą” służącą jako drugi obraz? Czy twe haiku jest równaniem z jedną linijką będącą jedynie sumą dwóch pozostałych, tzn. a + b = c? Czy jeden obraz po prostu wyjaśnia lub interpretuje drugi?

— Stwórz jasny kontekst. Czy twe haiku ma jasny kontekst? Czy musi mieć takowy? Czy służyłoby temu wyostrzenie (lub rozproszenie) o odrobinę spojrzenia?

— Używaj świeżych obrazów. Czy możesz opuścić lub zastąpić czymś komunały lub oklepane obrazy, które wkradły się do twego haiku?

— Pokonuj stare nawyki. Czy napisałeś krótki, zachodni wiersz i zamaskowałeś go w formie haiku? Czy intelektualizujesz, zamiast pozwolić naturalnym obrazom mówić za siebie? Czy wyrzekłeś się swej zależności od porównań i metafor?

NA KONIEC PAMI?ŠTAJ, Â?E W HAIKU CHODZI O:

— odkrywanie, a nie o wymyślanie
— to, co istotne, a nie o to, co zabawne
— dzielenie się, a nie o przekonywanie
— pokazywanie, a nie o bycie na pokaz

Powodzenia!
elutka

Post autor: elutka »

ojjj, to ja sie muszę duuuużo uczyć... :oops:
I Nakarmi Nas A
Posty: 80
Rejestracja: 2019-04-22, 16:48
Kontakt:

dla tych, co chca pisac haiku

Post autor: I Nakarmi Nas A »

hortensja zmienia kolor
nie chcę
ale to bez znaczenia
''... drzewa jesienne są jak szkielety, jak sam rdzeń odarty z piękna, ale najważniejszy. ...''
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości